דייב ברובק

ברובק נולד בקונקורד קליפורניה ב-1920. אימו למדה פסנתר באנגליה וברובק הושפע מנגינתה ומכך שלימדה פסנתר פרטי. הסגנון שלימדה היה קלאסי. כבר בגיל מוקדם דייב לא התעניין בקריאת תווים אלא ביצירת מלודיות מדמיונו שופע הרעיונות. מסתבר שאביו בכלל ייעד אותו לחיי בוקר אבל ברובק נמשך למוזיקה ומגיל צעיר הוא התעניין בסווינג ואף חלם לנגן עם בני גודמן.

בשנים 1941-2 למד מוזיקה/קומפוזיציה בקולג' ע"ש דריוס מילהוד שם בשלב מסוים רצו להדיח אותו מפני ששליטתו בקריאת תווים היתה חלשה ביותר.

ב-1942 התגייס לצבא וב-44 נשלח לאירופה שם ניצלו את כישרונו שהתגלה במקרה כדי להוביל הרכב מוזיקלי שהיו בו שחורים ולבנים ולנגן לחיילים שמאוד אהבו את ברובק. השתחרר ב-1946 וחזר לסיים את לימודיו הפעם עם המלחין מיו שעודד אותו ללמוד פוגה ותזמור אך לא ללמוד נגינת פסנתר קלאסי.

דייב ברובק ולואי ארמסטרונג

דייב ברובק ולואי ארמסטרונג

עד 1951 ניגן ברובק בטריו כמו בדוגמא הקצת מפתיעה של השיר Body And Soul. כבר אז ניתן לשמוע בנגינתו הרבה שימוש באלתור באמצעות אקורדים ולאו דווקא שפה בופית באלתור.

בתחילת שנות ה-50 הקים אוקטט שכלל גם את נגן הויברפון קל טג'אדר והמוזיקה היתה ניסיונית וכפי הנראה מתקדמת מידי לתקופה. הרכב זה הקליט מספר קטעים אך התפרק די מהר. לדוגמא

הדוגמא ששמעתם מחברת בין הלחנה קלאסית לג'אז מה שברובק עשה רבות בחייו המוזיקליים.

החל מ-55 התגבשה הרביעייה הידועה שלו שכללה את פול דזמונד באלט, יוג'ין רייט בקונטרבס וג'ו מורלו בתופים. ברובק היה הראשון לבצע קונצרטים באוניברסיטאות.

ב-1959 הקליט דייב ברובק עם הרביעייה שלו את אחד האלבומים המצליחים ביותר בג'אז Time Out ואני רוצה להתייחס אליו בהרחבה כי יש בו חידושים מעניינים.

התקליט הופק על ידי מפיק העל ת'יאו מסרו בחברת קולומביה הגדולה.

המוסיקה משלבת ג'אז עם מוטיבים קלאסיים , עממיים  והמלודיות מאוד קליטות לכל אוזן. האלתור עדין ומלודי ללא תוקפנות או ניסיון להתחרות במישהו. המאלתרים העיקריים היו ברובק ודזמונד אך האלתור של מורלו על Take Five נלמד על ידי מתופפי ג'אז מאז ועד היום.

המשקלים היוו חידוש מעניין באלבום. דזמונד (שהלחין) השתמש ב- 5 רבעים בקטע Take Five  הידוע , 9 שמיניות בקטע Blue Rondo A La Turk בחלוקה של  2 , 2 , 2 , 3 (משחק על הנושא של מוצרט), וכמו כן השתמש במעברים ממשקל זוגי לאי זוגי כמו בקטע Three To Get Ready. זהו החידוש הבולט ביותר של ברובק והוא הלחין מידי פעם קטעי נוספים במשקלים לא סימטריים.

דזמונד סיפר שהקטע Take Five לא היה אמור להיות להיט גדול אלא קטע סולו של ג'ו מורלו.

הרביעייה המשיכה להקליט הרבה אלבומים ולהופיע עד שהתפרקו ב-1967.

TWO GENERATIONS

TWO GENERATIONS

קצת על פול דזמונד. יש מצב שברובק חייב לדזמונד חלק מפרסומו ולו רק בגלל חלק מהלחנים.

יליד 1924 סן פרנסיסקו . ניגן עם ברובק מ-51 . הופיע בפסטיבלים וברחבי העולם. ניגן עם ג'רי מליגן וג'ים הול כסיידמן והביטוי שלו שם הרבה יותר שלם. דזמונד לא זכה להכרה ציבורית רבה בשל השתייכותו לרביעייה של ברובק עד 1967 כי בהקלטות ובהופעות עם ברובק היה קשה להתבלט. דזמונד מהווה דוגמא חד משמעית לנגן קול ג'אז. באלתוריו הוא מלודי מאוד ומומחה לעיסוק במוטיב בודד על ידי שינויים קטנים  הבונים את הסולו באופן ספונטני ,מינימליסטי באופן יחסי ואומנותי . הצליל שלו עדין , נקי ומזוהה עמו . נפטר בניו יורק  ב- 1977.

דייב ברובק המשיך קריירה מרשימה ומוצלחת גם לאחר עידן דזמונד. הוא ניגן עם ג'רי מאליגן, עם בניו המוזיקאים ועם מוזיקאים אחרים עד שנפטר מהתקף לב ב-2012, יום לפני יום הולדתו ה-92.

בקרוב תגיע להופעות בישראל הרביעייה של דריוס ברובק בנו של דייב. הוא נולד ב-1947 והתמחה בפסנתר וקלידים והוא פרופסור לאתנו-מוזיקולוגיה ולימד במשך שנים בתוכנית הג'אז באוניברסיטה בדרום אפריקה. בסופו של דבר עבר באופן קבוע ללונדון ונגני ההרכב שלו אנגלים מצוינים כמו שתוכלו לחוות בהופעה ולשמוע כאן.

למידע נוסף על המופעים של דריוס ברובק בג'אז חם לחצו כאן

שלכם רז סקלס