הקיץ הגיע וזו סיבה לחגיגה שאצלי בדרך כלל כוללת מינון גבוה ביותר של מוזיקה משובחת.
היום אספר לכם על המוזיקה הקובנית והמוזיקה של איי קייפ ורדה ועל השילוב המרתק ביניהן כמו שניתן לשמוע במוזיקה של ההרכב הבינלאומי Cabo Cuba Jazz.
כבר שנים רבות מאז התחלתי לפתח התבוננות חיובית על אירועים טראגיים בהיסטוריה העולמית.
ומה הקשר למאמר הזה?
גבירותיי ורבותי, כאשר מדברים על המוזיקה הקובנית ועל המוזיקה באיי קייפ ורדה, אי אפשר שלא להבחין בעובדה שההיסטוריה של האיים האלו קשורה בעבדות של השחורים מאפריקה שנחטפו מכפריהם וחלקם הגיעו לקייפ ורדה , חלקם לארה"ב, לאיים הקאריביים, לדרום אמריקה ולקובה. ברור שאני ליברלי ונגד עבדות אבל המוזיקה המיוחדת של המקומות האלו לא היתה נולדת ללא המסורת המדהימה שהגיעה מאפריקה עם העבדים (שירה, כלי קצב וסולם פנטטוני, סולם בן חמישה צלילים).
איי קייפ ורדה התגלו כבר ב-1456 ע"י ספינה פורטוגזית. המקום שגשג כלכלית וזכורה לי ובטח לחלק מכם הסדרה על סר פרנסיס דרייק, שודד הים, בה ניתן היה לראותו תוקף את קייפ ורדה. האיים האלו קיבלו עצמאות מפורטוגל ב-1975 והם מייבאים 90% מהצריכה שלהם.
המוזיקה של קייפ ורדה הושפעה מהמוזיקה שהגיע מאירופה עם הפורטוגזים איתם הגיעו כלי מיתר וכלי נשיפה. השפה הרשמית באיים היא פורטוגזית וזו שפת השירה. הנה דוגמא מעניינת למוזיקת פאדו מפורטוגל. יש בקטע שירה, כלי קצב ויש בה הרמוניה פשוטה וברורה שמבוצעת על ידי כלי המיתר המסורתי. המוזיקה הזו השפיעה על התהוות המוזיקה האופיינית לקייפ ורדה. העבדים הביאו איתם את השירה בסולם פנטטוני ודרך אגב את הקטע הזה אתם מכירים? בלוז שהוקדש לאיים על ידי הפסנתרן והמלחין הוראס סילבר שחלק ממשפחתו מאיי קייפ ורדה. העבדים השחורים גם הגיעו עם מטען קצבי. חשוב לדעת שהשימוש שלהם במוזיקה לפני שהפכו עבדים היה כמעט בכל עבודה יומיומית או בטקסים כאלו ואחרים.
שימו לב לסרט המיוחד הבא בו תוכלו לראות עד כמה המוזיקה באפריקה ליוותה כל פעילות.
תוף הדג'מבה בסרטון הגיע לקייפ ורדה וגם לקובה ולאיים הקאריביים ובכלל כלי קצב מאוד חשובים במוזיקה שמגיעה מהאזורים האלו.
קובה היא המדינה המאוכלסת ביותר באיים הקריביים. תרבותה ומנהגיה הושפעו מהתרבות האינדיאנית המקומית, מהאימפריה הספרדית ששלטה בה במשך קרוב ל-400 שנה ומהעבדים האפריקאים שהובאו אליה. ספרדית היא השפה הרשמית. קובה התגלתה ע"י קולומבוס ב-1492 והחל מ-1511 שלטו שם הספרדים וזה ניכר גם בארכיטקטורה האירופאית. המקורות הקצביים האפריקאים נשארו באופן הכי טהור באי הגדול. הסיבה העיקרית היא בגלל המהפכה שחלה ב-1959 בה התחברה קובה לרוסיה ובעצם הפכה להיות קומוניסטית. בתקופה זו השלטון אסר על שירים נגד המשטר ולכן המוזיקה הקובנית עוסקת באהבה ובטח לא במחאה חברתית כלשהי. כמו כן היו מגבלות חמורות על התושבים וכמעט אי אפשר היה לצאת מהאי. זה הוביל לשימור המסורת האפריקאית (שירה וקצב) שלא הושפעה מהמוזיקה האמריקאית כלל וכלל.
הסגנון הכי בולט בקובה זו הסלסה שזה מושג רחב שכולל בתוכו מוזיקה מקובה, פוארטו ריקו והרפובליקה הדומיניקאנית. כלי הקצב חשובים מאוד בסלסה (בונגוס, קונגה ועוד). בסלסה יש שימוש בפסנתר ולפעמים בגיטרה. בפסנתר מנגנים את המונטונו. כלי הנשיפה מאוד חשובים. בדרך כלל משתמשים בחצוצרות ולעיתים גם בכלי נשיפה נוספים בהתאם לאירוע. מעניין שהחצוצרות תפסו גם בניו אורלינס חשיבות רבה כמו בקובה. בסלסה מנגנים בקונטרבס ולעיתים בס חשמלי ותפקיד הבס יחד עם כלי הקצב נותן את הבסיס לריקודים שהמוזיקה ליוותה.
בסלסה יש מה שנקרא קלבה או קלבס (ברבים). משמעות המילה "קוד". הקלבה בעצם מהווה סוג של קוד שלפיו ניתן להבין מה יהיו המרכיבים המוזיקליים בקטע ויש חוקיות ברורה לשימוש בקלבס.
להקת קאבו קובה היא להקה מעולה שחבריה מגיעים מכמה ארצות (גרמניה, קייפ ורדה, קובה וונצואלה).
המוזיקה שלהם מחברת בין המוזיקה של קייפ ורדה והמוזיקה הקובנית אך קיים גם תבלין משמעותי מאוד מהג'אז וחברי ההרכב נוהגים לאלתר.
לישראל הם יגיעו בהרכב אורגני של שישה נגנים וזו תהיה הופעה מדהימה מלאת גרוב לטיני וסולואים מעולים. כמו המוזיקה הקובנית או זו מקייפ ורדה, יש להרכב גם קטעים איטיים רגשיים.
ב-2012 הוציאו דיסק בכורה Rikeza Y Valor שרובו נמצא ביוטיוב ואלבום זה זכה לשבחים רבים.
הם הפכו ידועים יותר ויותר וקיבלו עבודות בפסטיבלים בארצות שונות.
בהופעה הזו אתם תהנו מאוד מהקצב, השירה והאלתורים ותהיה אווירה לוהטת ושמחה. לכרטיסים להופעה שלהם ביולי הקרוב לחצו כאן
שלכם, רז סקלס