המושג ג'אז לטיני מזכיר לי את המושג המוזיקלי הכללי שמכונה מוזיקה מזרחית.
כאשר משתמשים במושג ג'אז לטיני הכוונה לשני מרכזים עיקריים (קובה וברזיל), אך יש גם מה לספר על הג'אז הלטיני באי פוארטו ריקו, אחד מקבוצת האיים הקאריביים.
לפני הכל אני רוצה להזכיר לכם שהוריקן אירמה זרע הרס איום בפוארטו ריקו, ויעברו שנים עד שהאזור ישוקם. ברור שזה גם פגע באחי המוזיקאים שגרים שם. נקווה לשיקום מהיר.
ג'אז לטיני – ההתחלה
ג'אז אפרו-קובני הוא הצורה המוקדמת ביותר של ג'אז לטיני. אלו הם מקצבים אפרו-קובניים, המבוססים על שילוב קלבס עם הרמוניות ג'אז וטכניקות של אלתור. ג'אז אפרו-קובני הופיע לראשונה בשנות ה-40 המוקדמות, ביצירות של המוזיקאים הקובנים מריו באוזה ופרנק גרילו "מאצ'יטו" בלהקה מאצ'יטו והאפרו-קובנים שלו, שבסיסה בעיר ניו יורק. בשנת 1947, שיתוף פעולה של חדשן הבי בופ דיזי גילספי עם נגן כלי הקשה הקובני צ'אנו פוזו, הביא מקצבים אפרו-קובניים וכלי נגינה, בעיקר טומבדורה ובונגו, אל סצנת הג'אז של החוף המזרחי. השילוב המוקדם של הג'אז עם מוסיקה קובנית, כמו הקטע של גילספי ופוזו Manteca הפך נפוץ וכונה "Cubop", קיצור עבור Bebop Cuban.
בעשורים הראשונים שלה, תנועת הג'אז האפרו-קובנית היתה חזקה יותר בארה"ב מאשר בקובה עצמה.
בשנות השבעים החלו להיווצר הרכבים קובניים כגון Orquesta Cubana de Música Moderna, ומאוחר יותר Irakere (בה ניגן הפסנתרן צ'וצ'ו ולדז, אביו של הפסנתרן צ'וצי'טו ולדז) שהביאו את הז'אנר לקובה, מה השפיע במיוחד על הסונגו. כלי הנגינה הנפוצים היו חצוצרה, טרומבון, סקסופון, פסנתר, קונטרבס תופים וקונגס.
בהאזנה לקטע Caravan, בביצוע דיזי גילספי ניתן לשמוע את הקטע המפורסם של דיוק אלינגטון בביצוע קו-בופ. המקצב קובני, כלי ההקשה קובניים והאלתור של דיזי בשפת הבי בופ. במלודיה האחרונה החליל מנגן את המלודיה במדויק בעוד דיזי גילספי מאלתר במקביל אליו.
הקטע A Night In Tunisia הולחן על ידי דיזי גילספי (1941-2) והוא דוגמא לקטע ג'אז אפרו קובני בו יש חלק A במקצב קובני וחלק B במקצב סווינג. לקטע פתיחה שמכניסה לגרוב הלטיני. לאחר המלודיה יש אינטרלוד שבסופו ברייק לאלתור. מעניין לשמוע את גילספי מצטט את פרקר באלתור.
לפוארטו ריקו הגיעו עבדים שחורים מאפריקה בדיוק כמו שהגיעו לקובה, לאיים אחרים בקאריביים ולארה"ב. איתם הגיעו מקצבים אפריקאים ומסורת של שירה שליוותה באפריקה את חיי היומיום והיתה חלק מטקסים מקומיים. האי נוהל על ידי ארה"ב ועדיין יש קשרים הדוקים בין הצדדים. מוזיקאים מפוארטו ריקו ששאפו להשכיל בתחום הג'אז, נהגו לעבור לתקופה מסוימת לניו יורק וחלקם נשארו שם עד שקמה קהילה מוזיקלית די גדולה ששמרה על המסורת שהתפתחה באי.
הפלנה הוא ז'אנר מוזיקלי שהתפתח בפוארטו ריקו בשנות ה-20 של המאה ה-20, אך יש הטוענים שהיא התפתחה כבר כמה עשרות שנים לפני כן. העבדים והאריסים נהגו לעבוד ולשיר בו זמנית שירים – כדוגמא זו שבה יש שילוב של שירה וכלי קצב. בימינו הפלנה נשמעת כמו דוגמא זו בה הבס והפסנתר מושפעים מאוד מהמונטונו של האי השכן קובה. השפעות כאלו ידועות גם במדינות שכנות אחרות בעולם כמו ספרד ופורטוגל. הדוגמא השניה נוצרה בעקבות מעבר של רבים מהפועלים הכפריים לעיר סן חואן. התהליך הזה עבר גם על איים שכנים כמו איי הבתולה, הרפובליקה הדומיניקנית ועוד.
מוזיקה נוספת וייחודית לאי פוארטו ריקו היא הבומבה – מקצב שהוא גם ריקוד.
בדוגמא הבאה שימו לב שיש מנהיג שמוביל את המתופפים, בשלב מסוים מצטרפת אישה שרוקדת ובהמשך יש שירה בצורה אפריקאית המכונה Call and Response שזה כמו שאלה ותשובה והאישה שרוקדת שניה מזכירה בתנועותיה את ריקודי הסמבה של ברזיל.
מי מכם ששמע תיפוף שמוביל לטראנס או כחלק מטקס וודו יכול להבחין כמה זה דומה.
בסוף אוקטובר יגיע לישראל הטרומבוניסט האמריקאי ממוצא פוארטו ריקני פאפו ואסקז וינגן עם בן שושלת ואלדז הקובניים, צ'וצ'יטו, שהיה כאן בעבר והוא פסנתרן מצוין. יצטרפו אליהם נגנים מההרכב של פאפו וגם הבאסיסט הישראלי פרננדו קנופף ורוני צדיק בתופים. יתקיימו שמונה הופעות ברחבי הארץ ויהיה שם גרוב לטיני מעולה וגם אלתורים בשפע. מומלץ.
שלכם,
רז סקלס