בשנות ה-30 וה-40, מוסיקת הביג בנד הייתה המוסיקה הפופולרית. המוסיקה שהושמעה ברדיו, בבתי קפה, בברים אובמועדונים, הייתה מוסיקת הסווינג. אנשים יצאו בערב לשמוע מוסיקה חיה ולרקוד לצליליה. התזמורת של קאונט בייסי הייתה אחת התזמורות הכי חשובות בתקופה הזו והיא גם אחת היחידות ששרדו ונשארו רלוונטיות גם אחרי תור הזהב של הסווינג והביג בנד.
קאונט בייסי נולד ב-1904 והתחיל את הקריירה המוסיקלית שלו כפסנתרן בבתי קולנוע בתקופת הסרט האילם. הוא ניגן עם הרכבים שונים ויצא לסיבובי הופעות בארצות הברית, ובשנת 1935 הקים לראשונה את הביג בנד שלו, שאותו הנהיג במשך 50 שנה!
הביג בנד הוא התזמורת הסימפונית של הג'אז, הוא עשיר בהמון קולות וצבעים. בביג בנד, ארבע הסקציות העיקריות (הצבעים הגולמיים, אם תרצו) הן: החצוצרות, הטרומבונים, הסקסופונים והרית'ם סקשן (חטיבת הקצב). לכל סקציה יש אופי משלה, ויש לה גם אופציה לגוון את הסאונד באמצעות אפקטים מיוחדים כמו סורדינות שונות על החצוצרות והטרומבונים, שילוב חלילים וקלרינטים בסקציית הסקסופונים, או על ידי הקול האישי של כל נגן ונגן. כל הצבעים האלו מאפשרים יצירת ערבובים שונים, עומק ועושר בלתי רגיל! כל סקציה יכולה לבוא לידי ביטוי בפני עצמה, וכל הסקציות יכולות לנגן יחד במה שנקרא "טוטי", שבו כל הכלים מנגנים ומבטאים את הסאונד העשיר והמלא של הביג בנד.
המוסיקה של בייסי מיוחדת לא רק בעושר האינסטרומנטלי שלה, אלא גם באושר שלה! זו מוסיקה שמחה, אנרגטית,מרקידה ומקפיצה. דבר נוסף שמייחד את המוסיקה של בייסי הוא הדינמיקה (ווליום חזק וחלש) של התזמורת. בניגוד להרבה תזמורות גדולות, שידעו לנגן רק חזק ומהר, בייסי ידע לגרום לכל התזמורת הגדולה הזו לנגן פיאניסימו (מאוד חלש), פורטיסימו (מאוד חזק) ומגוון של עוצמות ביניים. האיכות הזו נתנה המון חיים למוסיקה, ויצרה דרמה, מרחב ועומק. בנוסף, יש משהו מאוד אקספרסיבי בנגינה של התזמורת של בייסי. היא כוללת אפקטים שמוסיפים למוסיקה קול אנושי, כמו bends (לעקם את הצליל) או growls (נהימה), מין לכלוך גולמי שמעניק אישיות לתווים שעל הדף. בתחילת שנות ה-20, בייסי פעל בקנזס סיטי ושם הושפע מאוד ממוסיקת הבלוז. הבלוז, אלמנט משמעותי בג'אז, היה לחלק חשוב בסאונד של הביג בנד של בייסי לאורך כל הקריירה שלו. בין אם המוסיקה מהירה או איטית, חלשה או חזקה, תחושת הבלוז נוכחת.
מאז שהקמתי את הביג בנד שלי לפני כשבע שנים בניו יורק, ראיתי בתזמורת כלי נוסף עבורי כמו הסקסופון, החליל או
הקלרינט, דרך לבטא את עצמי מבחינה מוסיקלית. כשנגני ג'אז מנגנים סטנדארט (שיר מרפרטואר הג׳אז), אנחנו מאלתרים ומביאים את הפרשנות שלנו לשיר. כשאני כותב עיבוד לסטאנדרט אני מנסה להביא את האינטרפטציה שלי לשיר, ליצור זווית מעניינת ומגניבה תוך כדי שמירה על אלמנטים שאני אוהב במסורת הג'אז כמו סווינג, בלוז ואסתטיקות אחרות בשפה הזו. תהליך כתיבת המוסיקה להופעות בארץ היה מיוחד עבורי, מפני שהמוסיקה של בייסי השפיעה עלי מאוד וההזדמנות להתכתב איתה, לחקור אותה לעומק ולדמיין אותה מחדש היתה תהליך מעשיר ופורה.
את בריאנה תומס פגשתי לפני כשמונה שנים כששנינו למדנו ב-New School for Jazz and Contemporary Musicשבניו יורק. עוד אז היא הייתה זמרת מדהימה! היום היא מופיעה ברחבי העולם, והיה לי לכבוד גדול לארח אותה עם הביג בנד שלי בהופעות במועדוני ג'אז שונים בניו יורק. בנוסף לבריאנה יצטרפו אלינו כמה מהנגנים הקבועים מהביג בנד בניו יורק, שהם כוכבים עולים בסצינה. Wayne Tucker, Nick Finzer, עדן ברקת, יונתן גרינשטיין, ותמיר שמרלינג חיים ומופיעים בניו יורק, ובנוסף לביג בנד שלי מנהיגים פרויקטים נהדרים משלהם. הנגנים הישראלים שיצטרפו אלינו: יונתן רוזן, יונתן ריקליס, קובי סלומון, עופר שפירא, יונתן וולצ'וק, ועדו גור הם מוסיקאים מעולים, וחלקם עברו תקופה בניו יורק ואף השתתפו בהקלטת אלבום הבכורה של הביג בנד ב-2012 באולפנים של Tony Bennett. זה עונג גדול להתאחד איתם שוב ולנגן ביחד.
לרכישת כרטיסים למופע של הביג בנד של אייל וילנר ובריאנה תומס לחץ כאן
נתראה במופעים!